marți, 16 august 2011

Ingeniosul bine temperat (Bibliografia generala) - Mircea Horia Simionescu


imi place tipul asta de literatura.
m-am indragostit de literatura onirica citindu-l pe Borges,apoi pe Cortazar,Marquez,Sabato sau Buzzati.
biblioteca fabuloasa si anarhica a lui Mircea Horia Simionescu este insa altceva.
in primul rand ca scrierea apartine unui roman,un exceptional om de cultura.
targovisteanul scriitor a petrecut multa vreme in biblioteca (concidenta,si Borges a facut acelasi lucru) si acolo a reusit sa structureze aceasta carte ce mie unul mi-a produs o mare satisfactie ca cititor.
a recenza o imensa cantitate de romane fictive este intradevar o mare realizare epistolara,caci imaginarul domina volumul de care vorbesc.
am mai avut aceasta revelatie mult dupa aceea vizionand un film al lui Hector Babenco ce se cheama "Kiss of the Spider Woman",numai ca in aceasta productie cineva povestea despre filme vazute ce nu s-au realizat niciodata.
este cam acelasi lucru dar intr-o alta ipostaza.
cred insa ca cel mai bine poate sa vorbeasca despre carte chiar autorul:

- Bibliografia generală!
Cartea îşi are începutul în 1944 - 1945,când am redactat vreo zece pagini scrise cu cerneală neagră,alcătuind Istoria literaturii organice.
Cuprindea scriitori inventaţi - asociam,în cele mai multe cazuri,un nume nemţesc cu un prenume italienesc,pentru o anumită simetrie - şi titluri de cărţi fictive.
Nu doar Bibliografia generală,ci toată lumea pe care mi-am imaginat-o este o confecţie de carton.
E ca şi cum un Dumnezeu farsor s-ar fi jucat cu noi păcălindu-ne să luăm drept esenţă ceea ce e doar aparenţă.
Am avut această intuiţie în Leipzig - oraş de carton de Max Offenbach,din Bibliografia generală (Celebra gară a oraşului e confecţionată din hârtie gofrată,aplicată pe un suport de placaj;peronul e din tablă de cutii de conserve,bătută şi îndreptată cu pricepere aproximativă;trenul are roţile prost fixate în osii de cucută, iar biletele sunt,de fapt,frunze de viţă pe care controlorul le perforează pocnindu-le,ca în jocurile din copilărie etc.etc.)."



Niciun comentariu: