marți, 13 septembrie 2011

Vrajitorul Gergiev


nu obisnuiesc sa fiu adeptul ocuparii unui fotoliu in primele randuri atunci cand vine vorba de un concert.
am avut in scoala un curs de acustica si stiu bine ce inseamna sunetul cum se compune si recompune si care sunt particularitatile propagarii sale intr-o incinta.
aseara insa am vrut cu tot dinandinsul sa stau in fata.
motivul au fost mainile si in special degetele unui om.
iar acel om se cheama Valery Abisalovich Gergiev.



este singurul dirijor vazut de mine care stie cu atata eleganta sa-si foloseasca mainile.
bagheta l-ar stanjeni in miscari cu toate ca uneori o mai foloseste.
l-am comparat cu un vrajitor pentru ca pare ca pluteste peste muzicantii din fata lui precum un vultur ce scruteaza pamantul in cautarea prazii.
degetele sale deseneaza in aer un dans care te captiveaza si numai stii daca sa ii urmaresti miscarile sau sa te concentrezi asupra efectului lor.
atata forta si atata siguranta nu am mai intalnit la niciun alt manuitor al baghetei.
simteam ca Mussorgsky/Ravel cu a lor celebra compozitie "Tablouri dintr-o expozitie" vor fi cantati altfel,si asa s-a si intamplat.


am uitat de mine si de faptul ca ma aflam in mijlocul lumii fine a vietii culturale bucurestene care tot timpul aveau ceva de reprosat in comentariile lor nesimtite ce m-au facut sa-i dau mare dreptate Aurorei Liiceanu atunci cand afirma ca "Unde e carte multa exista si orgoliu nemasurat, perfidie si multe probleme la cap."
m-am afundat in lumea fara cusur a muzicii croite de acest magistru al sunetului.
si ca sa nu devin din cale afara de malitios am sa inchei cu remarca lui Dan Grigore din finalul concertului:
"magnific".
intradevar,niciodata la Bucuresti nu s-a auzit o astfel de versiune a "Tablourilor dintr-o expozitie".


Niciun comentariu: